تركیه درصدد تسریع در ساخت اولین نیروگاه هسته ای خود است
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، بخشنامه 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه در شماره امروز روزنامه رسمی این كشور منتشر شد.

در این بخشنامه آمده است: تركیه مصمم است، برای تامین امنیت تامین انرژی تركیه، تامین تقاضای روزافزون نیاز داخلی به برق، كاهش وابستگی كشور به منابع خارجی و كاهش كسری در تراز پرداختهای تركیه ناشی از هزینه سنگین واردات انرژی، ضمن افزایش بهره وری در انرژی، حداكثر سازی استفاده از انرژیهای تجدید پذیر، به استفاده از انرژی هسته ای در تولید انرژی اولویت دهد و در صدد تامین بخشی از نیاز برق كشور از نیروگاههای هسته ای است.

در بخشنامه نخست وزیر تركیه با اشاره به انعقاد قرارداد دولتی بین تركیه و فدراسیون روسیه در 12 مه سال 2010 میلادی در خصوص احداث نیروگاه هسته ای در منطقه آك كویو و اجرایی شدن این قرارداد در اكتبر سال 2010 میلادی آمده است:

امور هماهنگی بین نهادها و ادارات دولتی در مراحل مختلف ساخت این نیروگاه به عهده وزارت انرژی و منابع طبیعی تركیه واگذار شده و ادارات موظفند در كمك به تسریع در اجرایی كردن این طرح همكاریهای موثر و لازم را انجام دهند.

تركیه به رغم اینكه خودرا در اردوگاه غرب می بیند و به عنوان عضو ناتو هم پیمان غرب است، تاكنون نتوانسته كه نظر مساعد غرب را در این زمینه جلب كند و در نهایت نیز با روسیه بر سر میز مذاكره نشست تا عزم خودرا بر دسترسی به انرژی هسته ای در میان بگذارد.

تانر یلدیز وزیر انرژی تركیه گفته است تا سال 2020 میلادی 10 درصد نیاز برق تركیه از نیروگاه های هسته ای تامین خواهد شد و این رقم تا سال 2023 به 20 درصد خواهد رسید.

تركیه نزدیك به 50 سال است كه در زمینه بدست آوردن فناوری هسته ای و احداث نیروگاه هسته ای در این كشور تلاش می كند.

استفاده از انرژی هسته ای در سال 1962 وارد دستور كار دولت تركیه شد. درآن سال در ناحیه 'كوچك چكمجه' استانبول از سوی مركز تحقیقات و آموزش هسته ای یك راكتور آزمایشی با قدرت یك مگا وات به نام TR-1 راه اندازی شد.

در دومین برنامه پنج ساله توسعه تركیه، تاسیس یك نیروگاه هسته ای با قدرت 300 الی 400 مگاوات با هدف راه اندازی در سال 1977 پیش بینی شد ولی به دلیل بروز مشكلات در انتخاب زمین و دیگر تحولات كه گفته می شود سیاسی است، پروژه تحقق نیافت.

در سال 1976 اك كویو یه عنوان محل تاسیس نیروگاه انتخاب شد در همان سال طرح و شرایط مربوط به شركت در مناقصه تهیه شد ولی مذاكرات با شركتها شكل قانونی به خود نگرفت. در اوایل 1980 منطقه 'اینجه بورون' سینوپ به عنوان دومین محل تاسیس نیروگاه انتخاب شد و تحقیقات مقدماتی انجام گرفت. ولی به دلیل خطر زمین لرزه فعالیتها درسینوپ متوقف شد.

در سال 1983 برای سینوپ و آك كویو پیشنهادهای جدیدی ارایه شد و مذاكراتی با شركت های كانادایی ، آلمانی و آمریكایی صورت گرفت كه بی نتیجه ماند.

انفجار در نیروگاه هسته ای چرنوبیل و تبلیغات شدیدی كه در زمینه كاستی های امنیتی استفاده از انرژی هسته ای در این كشور صورت گرفت، به بروز جو منفی در افكار عمومی تركیه و در نهایت متوقف ماندن موضوع نیروگاه هسته ای در این كشور منجرشد.

پروژه مشتركی كه در سال 1989 میلادی با آرژانتین شروع شده بود، نیز به دلایل حقوقی، مالی و تكنولوژیكی ناكام ماند.

بعداز روی كار آمدن حزب عدالت و توسعه ( آك ) در اواخر سال 2002 میلادی، موضوع كاهش وابستگی تركیه به خارج در زمینه انرژی به عنوان یك مساله راهبردی مهم در دستور كار دولت اردوغان قرار گرفت.

دولت آنكارا به ویژه شخص اردوغان همواره در مجامع بین المللی از حق كشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حمایت كرده و در این راستا بارها به برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران اشاره كرده و گفته است: آیا فردا تركیه نیز بخواهد از این انرژی در مقاصد صلح آمیز استفاده كند، نیز با ممانعت خارجی روبه رو خواهد شد.

دولت آنكارا به صراحت در این زمینه موضع خودرا اعلام كرده و تاكید كرده است مصمم است در یك دوره بلند مدت حداقل 20 درصد انرژی برق این كشور را از طریق نیروگاه های هسته ای تامین كند.

در شرایط فعلی توان تولید برق تركیه 44 هزار مگاوات است كه نزدیك به 33 درصد آن از نیروگاههای آبی، نزدیك به 31 درصد از نیروگاههای حرارتی با سوخت گاز طبیعی، 27 درصد از نیروگاههای حرارتی با سوخت زغال سنگ و نزدیك به 9 درصد نیز از نیروگاههای حرارتی با سوخت های دیگر و یا قدرت آب رودخانه و منابع دیگر تامین می شود.

تركیه دربین كشورهایی كه درزمینه انرژی به خارج وابسته می باشند قراردارد. این كشور بیش از 70 درصد در انرژی به خارج وابسته است.

گفته می شود تركیه از نظر منابع اورانیوم و توریوم كه ماده خام انرژی هسته ای بشمار می روند غنی است و حدود 10 هزار تن تخمین زده می شود.

بنا به داده های اداره كل پژوهشهای معادن تركیه، این كشور دارای 380 هزارتن ذخیره توریوم است و انتظار می رود با فعالیتهای كشف و حفریات این رقم دو برابر افزایش یابد.

خاورم**2011**230 **1446 **





:: برچسب‌ها: کودک , معماری , سبز ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: